Affaldstakster
Affaldhåndteringen betales ikke gennem skatten, men i stedet over affaldstaksterne, som vurderes fra år til år. Affaldstaksten skal hvile i sig selv løbende.
Se takstblad for 2022/2023
Spørgsmål om takster
-
Hvorfor er taksten for genbrugsordning så dyr i år?
Genbrugsordninger dækker blandet andet for indkøb og tømning af alle de nye beholdere til glas, metal, plast+mad- og drikkevarer, papir, pap og farligt affald. Derfor er den steget en del i år, og den vil være højere i en årrække, mens kommunen afbetaler indkøb af beholderne.
Herudover dækker taksten som altid over genbrugsstationerne, storskrald, juletræer og haveaffald.
-
Hvad skal jeg gøre, hvis der er fejl på ejendomsskattebilletten?
Skriv en mail til affald@egekom.dk med :
- adresse
- forklaring af problemet
- gerne billede af ejendomsskattebilletten (så går det hurtigere)
-
Kan jeg fravælge noget?
Du kan ikke fravælge nogen af de fire standardtakster.
- Generel administration
- Dagrenovation/administration
- Genbrugsordninger
- 240L rest/mad
Hvis du har en ekstra restaffaldsbeholder eller en frivillig haveaffaldsbeholder, kan du afmelde dem. Dette vil blive bagudrettet på næste års affaldstakst.
-
Er det billigere at have en lille beholder til plast+MDK/papir?
Der er ingen forskel i taksten, uanset om man vælger den lille eller den store beholder til plast+MDK/papir.
-
Hvad dækker affaldstaksterne over?
En husstand med egne beholdere har som udgangspunkt 4 affaldstakster på sin ejendomsskattebillet, som dækker over følgende:
Takst DKK (inkl. moms) Hvad dækker det over? Generel administration 375 Kommunens administration af ordninger. Dagrenovation/administration 275 Køb af dagrenovationsbeholdere, madaffaldsposer, IT til tømning. 240L rest/mad 1083 Tømning af dagrenovationsbeholder Genbrugsordniger 3238 - Genbrugsstationer
- Storskrald
- Haveaffald
- Juletræsordning
- Tømning og indkøb af beholdere til genanvendelige fraktioner
- Kuber
- Behandling af affald (afsætning og genanvendelse)
-
Hvorfor er der stadig moms på affaldstaksterne?
Renovationsafgifter bliver momsfrie
Betaling fra private for kommunale ordninger for indsamling af dagrenovation bliver momsfrie.
Skattestyrelsen har tabt en sag om opkrævning af moms på renovationsafgifter.
Egedal Kommune afventer styringssignalet fra Skattestyrelsen. Her vil det blive beskrevet, hvordan vi fremadrettet skal håndtere moms på renovationsområdet. Indtil der kommer en afklaring af fremtidig praksis, skal du fortsat betale moms af renovationstaksterne for private husstande og grundejerforeninger.
Momsrefusionen omfatter både købs- og salgsmoms, og den samlede påvirkning af dommen vil blive indregnet i fremtidige takster, når Skattestyrelsens beskrivelse er klar. Renovationsområdet er takstfinansieret, og det betyder, at området over tid skal hvile i sig selv, så det hverken giver over- eller underskud. Du behøver derfor ikke gøre noget som forbruger.
Vi opdaterer hjemmesiden, når vi ved mere.
-
Hvad betyder der, at taksterne skal hvile i sig selv?
Taksterne skal hvile i sig selv. Det betyder, at hvis kommunen det ene år har indkrævet mere, end der er blevet brugt, skal det modregnes det næste år.
Hvis kommunen er kommet til at indkræve for meget det ene år, bliver der indkrævet mindre året efter. Er der derimod brugt flere penge end planlagt, bliver de også indkrævet året efter. Det er det, der menes med, at taksterne skal hvile i sig selv og balanceres år for år.
En husstand med egne beholdere har som udgangspunkt 4 affaldstakster på sin ejendomsskattebillet, som dækker over følgende:
Takst |
DKK (inkl. moms) |
Hvad dækker det over? |
Generel administration | 375 | Kommunens administration af ordninger. |
Dagrenovation/administration | 275 | Køb af dagrenovationsbeholdere, madaffaldsposer, IT til tømning. |
240L rest/mad | 1083 | Tømning af dagrenovationsbeholder |
Genbrugsordniger | 3238 |
|