Byggeaffald
Du skal anmelde byggeaffald til kommunen senest 14 dage før, du starter dit byggeprojekt, hvis det drejer sig om mere end 1 ton affald. Det gælder også, hvis du skal fjerne asbestholdige materialer eller farligt affald som bly i maling eller PCB.
Anmeldelse af byggeaffald
Du skal anmelde byggeaffaldet, så du sikrer, at det bliver håndteret korrekt. Når du har udfyldt formularen med, hvilke typer af byggeaffald du har, vil kommunen lave en anvisning til, hvor du skal aflevere affaldet. Anvisningen sikrer, at evt. farlige stoffer i byggeaffaldet bliver håndteret korrekt, og affald, der kan genanvendes bliver sendt videre så det kan bruges igen.
Det er bygherrens ansvar at anmelde affaldet til kommunen senest to uger før renoveringen eller nedrivningen starter.
Ofte udfører en entreprenør denne opgave på vegne af bygherren. Affaldet skal anmeldes, hvis det drejer sig om mere end 1 ton eller 10 m², samt hver gang der er farligt affald eller asbest involveret.
Bliv klogere på byggeaffald fra erhverv
Virksomheder har pligt til at sørge for, at mest muligt byggeaffald genanvendes, så flest mulige materialer kan bruges igen. Det betyder, at alt genanvendeligt materiale skal sorteres separat og adskilt fra andre typer byggeaffald. Ogaven kan overdrages til for eksempel en indsamlingsvirksomhed eller et genanvendelsesanlæg.
Virksomheden, der producerer affaldet eller indsamlingsvirksomheden skal kunne fremvise dokumentation for korrekt håndtering af affaldet, hvis kommunen eller Miljøstyrelsen beder om det.
For virksomheder gælder de kommunale regler for erhvervsaffald og kravene i affaldsbekendtgørelsens kapitel 10.
Du kan læse mere om sortering af byggeaffald på Videnscenter for cirkulær økonomi i byggeriets hjemmeside
Som en virksomhed, der håndterer byggeaffald, skal du være opmærksom på følgende:
- Sortere affaldet i mindst 10 typer affald.
- Sortere farligt affald, PCB-holdigt affald og termoruder.
- Affaldet, som skal bortskaffes skal være beskrevet, så det kan anvises til korrekt bortskaffelse. Beskrivelsen laves i anmeldelsen af byggeaffald.
- Aflevere deponerings- og forbrændingsegnet affald i overensstemmelse med kommunens regulativ, som du finder her
- Sørge for, at kildesorteret erhvervsaffald, som er egnet til at bruge igen, men som ikke er beskrevet kommunens regulativ bliver håndteret korrekt. Virksomheden skal sørge for at byggeaffaldet bliver håndteret, så det kan sendes til genbrug eller genanvendelse, så materialerne så vidt muligt kan bruges igen. Læs mere om genbrug og genanvendelse her
Virksomheder skal sortere bygge- og anlægsaffald i henhold til affaldsbekendtgørelsens kapitel 9, § 49 og § 50.
Virksomheder skal udsortere farligt affald, PCB-holdigt affald og termoruder fra deres bygge- og anlægsaffald.
Derudover skal virksomheder kildesortere deres bygge- og anlægsaffald i minimum følgende affaldsfraktioner:
- Natursten, fx granit og flint
- Uglaseret tegl (mur- og tagsten)
- Beton
- Blandinger af materialer fra natursten, uglaseret tegl og beton
- Jern og metal
- Gips
- Stenuld
- Jord
- Asfalt
- Blandinger af beton og asfalt
Virksomheden kan lade usorteret bygge- og anlægsaffald sortere på et sorteringsanlæg, som er er registreret i Affaldsregisteret.
Hvis affaldsmængden ikke overstiger 1 ton, kan virksomheden vælge ikke at kildesortere. Kommunen vil i så fald anvise affaldet til sortering.
Er der asbest i dine tagplader og/eller skal du skifte et helt tag (eller mere end 1 ton plader), skal det anmeldes til kommunen, 14 dage inden du går i gang med arbejdet.
Hvis ikke det er slidt af, burde du kunne finde et nummer med 5-10 cifre på tagpladen. Tallet fortæller, om der er asbest i pladen:
- Uden asbest: Plader hvor første ciffer er 4 eller 5 er fremstillet uden asbest.
- Med asbest: Plader hvor første ciffer er 0 eller 1, er fremstillet med asbest.
Kan du ikke finde et nummer på pladen, kan du lave en mere overordnet vurdering. Produktionen af tagplader med asbest ophørte i 1988, men man har kunnet købe tagplader uden asbest helt fra 1984. Derfor kan du gå ud fra:
- at eternittage etableret før 1984 altid indeholder asbest
- at eternittage etableret i perioden 1984-1988 kan indeholde asbest
- at eternittage etableret efter 1988 er asbestfrie, men vær opmærksom på, at der stadig kan være tagplader med asbest i omløb i flere år efter.
Nedtagning af asbest- og eternittage
Skal du reparere eller udskifte dit asbestholdige tag, skal det ske så forsigtigt, at du undgår spredning af asbestfibre i omgivelserne.
Du må gerne selv fjerne eternittagpladerne med asbest fra dit tag, men du må ikke lade personer under 18 år gøre arbejdet. Der findes regler for, hvordan det skal gøres i Arbejdstilsynets vejledning om asbest C 2.2
Du skal skrue hver enkelt eternitplade fri og tage dem ned i hel tilstand. Der findes særligt værktøj til det. Pladerne må du ikke smides ned fra taget eller over i spande på taget eller håndteres på en måde, så tagpladerne går i stykker. Når tagpladerne går i stykker bliver asbesten frigivet til omgivelserne.
De hele - og dermed ikke støvende plader - skal derefter opbevares forsvarligt og uden risiko for at gå i stykker.
Hvis pladerne er skrøbelige
Vær opmærksom på, at nogle plader kan være skrøbelige og falde fra hinanden. Nogle skifereternitplader kan være limet fast, så de ikke kan skrues af, men skal brækkes af lægterne. I begge tilfælde vil asbestarbejdet medføre støv, og du skal bære asbestdragt, maske og handsker.
Knækkede pladerester skal fugtes og forsigtigt lægges i to lag klare plastsække, som er mærket med "ASBEST". Dette skal gøres på taget for at undgå spredning af asbestfibre.
Mos og løsnede partikler, der er opsamlet i tagrenden, skal også fugtes, fjernes og behandles på samme måde som det øvrige støvende asbestaffald.
Som udgangspunkt er det bygherren, som er affaldsproducent, og dig som entreprenør, der udfører opgaven på bygherrens vegne.
Affaldsproducenten har pligt til at håndtere, herunder behandle, bygge- og anlægsaffaldet korrekt.
Efter aftale kan du som entreprenør også overtage ansvaret for materialerne, inden de bliver til affald. I så fald overtager du rollen som affaldsproducent. Dette betyder, at affaldsproducentens forpligtelser i disse tilfælde påhviler dig, og affaldet vil herefter blive til erhvervsaffald, uanset om affaldet stammer fra en privat bolig.
Eksempel: Hvis en privat husejer indgår en aftale med en tømrer alene om, at han skal forestå nedrivningen af eksempelvis en carport, vil affaldet som udgangspunkt anses som den private husejers affald – og dermed være husholdningsaffald. Hvis den private husejer derimod som led i entreprisen aftaler, at tømreren overtager ejendomsretten til carporten, inden den bliver til affald, vil affaldet fra carporten som udgangspunkt anses som tømrerens affald – og dermed være erhvervsaffald.
Det er på den baggrund afgørende, at der indgås klare aftaler om, hvem der ejer materialerne, før de bliver til affald, og dermed afgøre hvem der er affaldsproducent.
Hvis den samlede affaldsmængde fra byggeprojektet ikke overstiger 1 ton, kan virksomheden vælge ikke at sortere byggeaffaldet. I dette tilfælde vil Kommunen anvise, at affaldet køres til et sorteringsanlæg.