Dit græskar er ikke farligt affald

Selvom man skulle tro, at de meget uhyggelige halloweengræskar er farligt affald – så skal de faktisk smides i de grønne poser som madaffald.

Hvad kan du gøre med græskarret, nu når uhyggen er forbi?

Vi er kommet til den hyggeligt uhyggelige tid på året, som også bringer en af årets mest uhyggelige fester med sig. Og det er med spindelvæv, uhyggelige udklædninger og udhulede græskar med lys og alt det andet, som hører halloween til.

Men hvad gør du med det hele bagefter?

• Komposter dine græskar i din kompostbeholder hjemme i haven. Hvis du skærer dem i små stykker, så komposterer de hurtigere.
  • Affaldssorter dine græskar som madaffald i de grønne poser. OBS! Hvis du vælger at affaldssortere dem, så skær dem i mindre stykker, før du putter dem i de grønne poser.
  • Fyrfadslys skal sorteres som metal. Er plastskellet gået i stykker og kan ikke bruges i gen næste år, så skal det sorteres som plast ligesom alle de små uhyggelige edderkopper.
  • Spindelvævet skal sorteres sm restaffald, selvom det ser meget livagtigt ud.
  • Den uhyggelige pynt med lys eller lyde, der er gået i stykker og spraydåser brugt til at pynte op med. Det skal lægges i den røde boks til farligt affald eller afleveres på genbrugsstationen.

Fugle er glade for græskar

Græskar er rigtig god næring for havens småfugle, så du kan også lade dem ligge i haven til dem. Du kan skære dem i halve, så græskarkødet er nemt at komme til.

Men husk! Har du skyllet dit græskar i Atamon eller anden konservering, så skal det ikke ligge til fuglene, men smides ud.

Tak for tippet og billederne til Spoelsbjerg Gaard

Affald

Dronning Dagmars Vej 200
3650 Ølstykke