Ordninger for erhverv
Alle virksomheder skal, ligesom de private husholdninger, sortere affald i minimum 10 fraktioner: glas, metal, plast, mad- og drikkevarekarton, pap, papir, tekstilaffald, madaffald, restaffald og farligt affald. Derudover skal I sortere de øvrige affaldstyper, som I har i væsentlige mængder.
I lovgivningen findes der ingen minimum for, hvad der er væsentlige mængder. Begynder I først at undersøge, hvad I egentlig kan sortere hos jer, er der ofte mere end man tror. Der kan endda være penge at spare, da restaffald som oftest er den dyreste affaldstype at komme af med.
Som virksomhed kan I frit vælge, hvem I vil have til at hente jeres affald, men I skal kunne fremvise dokumentation for, hvordan I har håndteret jeres affald til myndighederne. Der findes en række forskellige private indsamlere.
Indsamlingsordning for mindre erhverv
Til mindre erhvervsvirksomheder, der har affaldstyper og -mængder svarende til en husholdnings, tilbyder Egedal Kommune også en indsamlingsordning.
Ordningen henvender sig til mindre virksomheder med få ansatte. Det kan f.eks. være foreninger, kontorfællesskaber, liberalt erhverv, serviceerhverv og mindre private institutioner.
I denne ordning får I hentet restaffald, madaffald, glas, metal, plast, mad- og drikkevarekartoner, papir og pap. Tekstilaffald og farligt affald skal I køre på genbrugsstationen eller have egen ordning for.
Tilmelding til ordningen kan kun ske, hvis virksomheden ikke har aftaler med andre indsamlere om de samme affaldstyper. Mængden af affald fra virksomheden skal passe med de beholderstørrelser og tømninger, som kommunen kan tilbyde.
Pakkeløsninger
Herunder ses de forskellige pakkeløsninger.
Den lille pakke omfatter samme størrelse affaldsbeholdere som dem, der bruges ved et parcelhus. I den store pakke kan man tilvælge en større beholder til restaffald, madaffald, pap og plast/MDK.
For at kunne få så meget affald som muligt til genanvendelse, tilbyder vi i den store pakke en større type beholder til plast og til pap.
Det er muligt at kombinere pakkerne, så der f.eks. kan vælges en lille pakke til dagrenovation og en stor pakke til emballagefraktionerne. Der tilbydes således fire forskellige pakkeløsninger.
Det er ikke muligt at fravælge en af beholderne. Beholderne vil blive tømt med samme hyppighed, som ved de private husstande.
| Dagrenovation Rest- og Madaffald | Emballagefraktioner Glas, Metal, Pap, Papir, Plast+Mad- og drikkekartoner | |
| Lille pakke | 240 L Rest/mad med mulighed for at tilkøbe ekstra 190 L rest | 240 L glas/metal (10 uger) |
| Stor pakke
| 240 L mad | 240 L glas/metal (4 uger) |
Priser og omkostninger
Nedenfor fremgår affaldsgebyr (2025-priser) for de 4 pakkeløsninger.
Tilmelding til ordningen
Ønsker du at ansøge om tilmelding af virksomheden til ordningen, skal du benytte dette skema: Tilmelding til ordning for mindre erhverv
Når du har udfyldt formularen og sendt den, får du en bekræftelse på, at vi har modtaget den.
HUSK at du skal logge ind med dit erhvervs-MitID.
Selvbetjening
Er din virksomhed tilmeldt restaffald i Egedal Kommune, skal du indmelde ødelagt materiel, fejl ved tømning og bestilling af flere beholdere på vores selvbetjeningsløsning.
Virksomheden har pligt til at sortere de samme 10 affaldstyper, som private husstande, samt de affaldstyper som I har i væsentlige mængder. Her følger nogle eksempler, som mange virksomheder har:
- Papir
- Pap
- Plast (både hård og blød)
- Mad- og drikkekartoner (tetrapak)
- Glas
- Tekstiler (eks. fra uniformer)
- Tonepatroner
- Lysstofrør
- Lyskilder
- IT-udstyr og småt elektronik
- Farligt affald (eks. spraydåser, batterier, olie)
- Storskrald
- Haveaffald
Alt efter hvilken type virksomhed det drejer sig om, kan der være en hel række andre affaldsfraktioner.
I er velkommen til at kontakte Natur og affald, så hjælper vi gerne med råd og vejledning om, hvordan I kan sortere og generelt om affald.
Egedal Kommune kan pt. kun tilbyde en ordning for restaffald til erhverv.
Vi er ved at stykke en ordningen sammen for mindre erhverv, der har art og mængde som en husholdning.
Jeres virksomhed betaler en årlig takst for tømning af affald (pris afhænger at valg af beholder) samt en administrationstakst for dagrenovation. Priser findes i takstblandet.
Ønsker I at være en del af kommunens ordning, låner I beholdere af Egedal Kommune. Beholderen skal leveres tilbage til kommunen, hvis I en dag opsiger ordningen. Egedal Kommune ejer alle beholdere.
Som virksomhed kan I bestemme hvilke beholdere, som passer jeres behov. Det er muligt at få hentet affald hver 14. dag eller ugentligt.
Du kan se pris for afhentning af affald på kommunens side om renovationstakster
Det koster et gebyr på 250,- kr. at få kørt beholdere ud til virksomheden, samt når beholderne skal hentes igen.
Alle virksomheder skal sortere deres affald. Dette gælder både fra produktion, kontoret eller kantinen/køkkenet.
Kommunen har pt. ingen ordning for indsamling af genanvendeligt affald fra virksomheder. Derfor skal virksomheden selv indgå aftaler med en indsamler/transportør eller aflevere sorteret affald på genbrugsstationen.
Typiske affaldstyper, som der kan sorteres fra virksomheder:
- Papir
- Pap
- Plast (både hård og blød)
- Glas
- Tekstiler (eks. fra uniformer)
- Tonepatroner
- Lysstofrør
- IT-udstyr og småt elektronik
- Farligt affald (eks. spraydåser, batterier)
- Storskrald
- Haveaffald
Alt efter hvilken type virksomhed det drejer sig om, kan der være en hel række andre affaldsfraktioner.